Nieuw onderwerp beginnen

Deelscores bij Multi Response vragen

Wij maken veel gebruik van de Multi Response vragen en zouden graag zien dat er met deelscores wordt gerekend net zoals bij de matrix vragen. Bij Multi Response krijg je op dit moment of alle punten of helemaal geen punten.

1 persoon vindt dit idee leuk.

Beste .....,

Volgens mij is dit een kwestie van 'dieper liggende' keuzes.

Voorbeeld: een multiple response vraag met 8 mogelijke antwoorden; 5 van de 8 antwoorden zijn correct, 3 dus niet correct.

Opleider 1 zal zeggen: als je 3 of 4 correcte antwoorden aanvinkt, en dus 1 of 2 goede antwoorden 'laat liggen', dan beheers je de stof gewoon nog niet goed genoeg (want anders had je exact alle 5 correcte antwoorden aangekruist).

Opleider 2 zal redeneren: de stof zit er bijna in, de deelnemer wist er al 3 (of 4) te benoemen. En beloont dus met een percentage "goed".

(Ingewikkelder wordt het wanneer ook fóute antwoorden worden aangekruist.)

Ikzelf heb de neiging tot de iets 'strengere' insteek van "opleider 1", wat direct tot gevolg heeft dat ik content ben met de manier waarop de software de beantwoording honoreert.

Maar: téchnisch gezien zal het bepaald niet onmogelijk zijn om "deelscores" mee te geven bij multiple response (want inderdaad bij matrixvragen ook al mogelijk). Gezien de continue ontwikkeling door aNewSpring kan ik me zelfs voorstellen dat n.a.v. je vraag op enig moment bij multiple response aan ons de kéuze wordt gelaten: 100% goed of fout dan wel een deelscore.....

Vriendelijke groet,

StudieFlex

Robert Pors

Wat Robert noemt, is precies wat het technisch gezien lastig maakt. Wat moet er gebeuren op het moment dat de deelnemer alle antwoordmogelijkheden aanvinkt? We hebben nu niet iets van minpunten die je kunt krijgen in deze situatie en dat is wat ons op dit moment tegenhoud om de feature snel toe te voegen. 

Nogmaals: ikzelf neig sowieso naar de wat 'strengere' beoordeling, dus zal ik niet zo snel behoefte hebben aan deelscores bij multiple response. 

Ik vermoedde echter dat 't téchnisch gezien niet heel moeilijk zou zijn voor aNewSpring (om die deelscores aan te brengen), omdat ook bij het behalen van leerdoelen wordt gewerkt met positieve én negatieve scores.

En dan heel concreet over de deelnemer die alle antwoordmogelijkheden aanvinkt: als ik weer terugkeer naar mijn eigen voorbeeld (8 antwoorden, waarvan 5 goed en 3 fout), dan zou de deelnemer dus 5 positieve scores en 3 negatieve scores hebben; resultaat is 0,25 punten (namelijk 2/8).

Hoi,

Wat wij nu gedaan hebben in de Multiple Response vragen is aangegeven hoeveel antwoorden er juist zijn. In deze vragen maakt het aantal geen deel uit van de toetsing en zeker gezien de 'strengheid' van toetsing besloten om de opmerking toe te voegen: Let op: er zijn twee antwoorden juist. 

In de leeromgeving worden namelijk ook enkele toetsen afgenomen en dan is het streng om bij het missen van één antwoordmogelijkheid direct 0 punten te krijgen. 

De berekening hoe Robert deze stelt zou wat dat betreft rechtvaardig zijn. Wellicht is in de toekomst wat mogelijk om dit probleem te ondervangen.

Groet

Tja, die manier (vermelding van het aantal correcte antwoorden) maakt het voor de deelnemer natuurlijk een tikkeltje makkelijker, maar geeft je wel de mogelijkheid voor een 'rechtvaardige' beoordeling.

Prima tussenoplossing toch?

Het was voor mij ook een aanname dat een multiple response vraag het aantal deelpunten zou toekennen van de juist beantwoorde vragen. Ik ben het eens met Welten dat het mogelijk moet zijn om in ieder geval aan te geven of je voor de strengere normering wil gaan (dus alles moet juist zijn) of je wat flexibeler ermee om moet gaan (x aantal van de x aantal antwoorden moet juist zijn). Waarbij je met de puntentelling voor de adaptiviteit kan instellen hoeveel punten iemand bij het desbetreffende onderwerp moet behalen om wel/niet de lesstof aangeboden te krijgen.
Aanmelden of registreren om een reactie te posten