Nieuw onderwerp beginnen

verplichte activiteiten aangeven

Een idee om onderscheid te maken tussen verplichte activiteiten en vrijwillige activiteiten. Zodat je voor snelle/extra gemotiveerde deelnemers extra of verdiepende stof kan klaarzetten (zonder dat je deze expliciet hoeft toe te wijzen aan een deelnemer).

Hi Eva,

Dat is goed idee. Hoe zou je dat voor je zien in een template? Een speciaal soort activiteiten?

Wat je wel al zou kunnen doen is bepaalde, verdiepende blokken toe kunnen voegen, waarin een deelnemer zelf kan bepalen of ze er mee aan de slag willen. Het nadeel hier is dat dit wel zijn weerslag zal geven op de voortgang wanneer iemand er niet mee aan de slag gaat. De weergave van de voortgang kan je eventueel uitzetten bij templates.

Ook zou je een verdiepend template kunnen klaarzetten in de catalogus, die de deelnemers zelf kunnen toevoegen als ze ermee aan de slag willen. Je kunt het zo instellen dat zij automatisch toegang hiertoe krijgen of dat je eerst toegang moet geven door middel van het goedkeuren van de bestelling (wat het in feite is).

Beste Eva,

Met mijn reactie zit ik niet op de 'hoofdweg' van je vraag, maar ga ik even op de parallelweg rijden...

Een alternatief is het volgende:

- je produceert in de Contentbibliotheek extra Inhoudsdelen, 

- die extra Inhoudsdelen (met de verdiepende lesstof) neem je níet mee in de Activiteiten, maar

- in de bijbehorende (standaard, verplichte) Inhoudsdelen neem je een link op naar de extra lesstof.

Het opnemen van een link kan in ieder geval op de twee volgende manieren:

- Gewoon een tekst zoals "Klik hier voor verdiepende info". In plaats van het woordje "hier" selecteer je via de knop "Inhoudsdeel" (de knop met de pagina met rechts ervan het pijltje) het Inhoudsdeel met de extra info; vervolgens krijg je de hele titel van die pagina te zien, maar die tekst kun je wijzigen in iedere gewenste tekst (en dus ook in "hier").

- In plaats van het hierboven genoemde "hier" kun je natuurlijk ook gewoon een tekst schrijven die triggert om door te klikken. De verplichte pagina gaat over de deeltjesversneller in Frankrijk, je eindigt de pagina met een zin: "Nederland speelt overigens een niet onaanzienlijke rol in dit megaproject." (En die tekst is dus een volledige herschrijving van de titel van het inhoudsdeel waarnaar je een link legt; zie hiervoor.)

De cursist zal herkennen dat er sprake is van aanvullende info, want de bedoelde tekst ("hier" of de hele zin) krijgt een afwijkende kleur mee.

Voordelen van deze werkwijze:

- de (geïnteresseerde) cursist krijgt de aanvullende info te lezen direct bij het onderwerp waarbij het hoort;

- de extra pagina is een pop-up; klik je 'm weg, dan ben je gewoon terug waar je in de cursus was gebleven.

In beide gevallen wel raadzaam: boven aan de éxtra pagina een duidelijke tekst in de trant van "niet verplicht, hierover geen examenvragen" of iets dergelijks.

Nog eenvoudiger: de mogelijkheid van "extra informatie" onder aan een Inhoudsdeel.

Beste Robert en Govert,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Mijn idee was echter om extra activiteiten klaar te zetten en niet zozeer extra informatie bij de bestaande activiteiten.

Het zou dus gaan bijvoorbeeld om: de deelnemer moet verplicht leren welke soorten thee er zijn en hoe je deze bereidt (om maar in de thee-cursus van aNewSpring te blijven :). Als extra keuze-activiteit kan de deelnemer ook nog een les volgen over de geschiedenis van thee.

Dat zouden dan dus een speciaal soort activiteiten zijn inderdaad.

Groet,

Eva

Hi Eva, 

Bedoel je dan een soort documentatie-activiteit waarin je ook vragen kunt zetten? 

Hoi Gerthilde,

Ja ik denk dat het zoiets wel zou zijn. Een documentatie is ook niet verplicht toch? Maar dan wel met vragen erbij.

Groet,

Eva

Hi Eva, 

Er zijn intern plannen om de activiteiten te reorganiseren en de optie toevoegen 'activiteit telt (niet) mee in voortgang' past ook in dat project. Als dat meegaat in een release breng ik je op de hoogte!

Hoi Gerthilde,

Bedankt voor je bericht. Ik ben benieuwd naar de reaorganisatie :)

Groet,

Eva

Aanmelden of registreren om een reactie te posten