Hoe kan ik gebruikers toegang geven tot de leeromgeving?

Laatst gewijzigd: 2017-04-19 13:23:05 +0200

Leer in deze tutorial hoe je accounts voor gebruikers en deelnemers kunt aanmaken in aNewSpring


1) Een nieuwe gebruiker toevoegen

Ga naar de tab Beheer en klik op de knop + Gebruiker.

Vul de gegevens in van de nieuwe gebruiker. De velden met een ster zijn verplicht.

Klik tenslotte op Creëer om het account aan te maken.

Een e-mailadres kan maar voor één account gebruikt worden. Bij een nieuwe gebruiker moet je dus een uniek e-mailadres invullen


2) Geef de nieuwe gebruiker de juiste rollen en rechten

Zie hiervoor ook het artikel 'Rollen en rechten van gebruikers in aNewSpring'

  • Deelnemer: volgt een cursus. (voor elke deelnemer die is geregistreerd bij een cursus, worden er licenties afgeschreven, conform het licentietype)
  • Begeleider: begeleidt een lopende cursus.
  • Auteur: kan educatief materiaal zoals vragen en inhoudsdelen in het systeem plaatsen.
  • Ontwerper: kan van bestaande vragen en inhoud cursustemplates aanmaken.
  • Mentor: is de meekijkende derde die de inzet en voortgang van de deelnemers kan inzien.
  • Reseller: kan toegangscodes voor een cursus aanmaken en de catalogus beheren.
  • Beheerder: beheert de leeromgeving. Hij is o.a. verantwoordelijk voor het aanmaken van contentmappen en het beheren van gebruikers.
  • Omgevingsbeheerder: Heeft de tab 'Aan de slag' waar licenties ingekocht kunnen worden.(Dit vinkje is alleen te zien als je zelf ook omgevingsbeheerder bent)
Klik de vinkjes aan voor de rollen die je aan deze gebruiker wilt toekennen. 
Klik op Update om het te bevestigen.

Er verschijnen vervolgens tabs van de rollen die je had aangevinkt. Onder de tabs kun je verder per rol de privileges instellen. 

Tab: Deelnemer

Je kunt deelnemers inschrijven voor een cursusuitvoering door op + Inschrijving te klikken. Kies in de pop-up één of meerdere cursussen en klik op Update.

Zie ook 'Cursus verlengen voor deelnemer'


Een deelnemer toevoegen aan een groep gaat op dezelfde wijze als het inschrijven. De deelnemer wordt dan gelijk ingeschreven voor alle cursussen die gekoppeld zijn aan die groep.

Tab: Begeleider

Een begeleider moet in een begeleidersgroep ingeschreven worden, voordat hij deelnemers kan begeleiden.
Als je op + Groep klikt, verschijnt er een pop-up met alle bestaande begeleidersgroepen. Selecteer er één of meerdere en klik op Update

Lees meer over het koppelen van begeleiders in een uitvoering in 'Cursusuitvoering instellingen - Tab: Begeleiders'


Tab: Auteur

Klik op + Contentmap om contentbibliotheken toe te voegen waarin de auteur vragen en inhoud mag maken. Er verschijnt een pop-up. Selecteer één of meerdere contentbibliotheken en klik op Update.

Tab: Ontwerper

Klik op + Contentmap om contentbibliotheken toe te voegen waarmee de ontwerper een cursustemplate mag maken. Er verschijnt een pop-up. Selecteer één of meerdere contentmappen en klik op Update.

Wil je een ontwerper toevoegen aan een bestaand cursustemplate? Selecteer dan bij het kopje 'ontwerper' alle contentmappen die gebruikt worden in dat cursustemplate.

Tab: Mentor

Een mentor moet in een mentorgroep ingeschreven worden, voordat hij de voortgang van deelnemers kan bekijken.
Klik op + Groep en er verschijnt een pop-up met alle mentorgroepen. Selecteer er één of meerdere en klik op Update.

Tab: Reseller

Een reseller kan toegangscodes voor een cursus aanmaken en de catalogus beheren. Klik op +Subomgeving om een subomgeving te kiezen waar hij zijn taken mag uitvoeren, klik op Update om het te bevestigen.

Klik op Terug naar gebruikersbeheer.


3) Gebruikers beheren

Tab: Actief

Om een bepaalde gebruiker te vinden, kun je de zoekbalk gebruiken of bij 'Toon' gebruikers te selecteren met een bepaalde rol. 
Klik op de knop Inloggen als om in te loggen als die gebruiker.
Wil je maar op een deel van een naam zoeken? Zet dan achter de zoekterm een *.

Tab: Inactief

Een deelnemer kan op inactief staan als hij een account heeft aangemaakt, maar nog niet op de bevestigingslink heeft geklikt in de bevestigingsmail. Soms komt het namelijk voor dat de bevestigingsmail wordt tegengehouden door bijvoorbeeld de Firewall. 

Als beheerder kun je de deelnemer op actief zetten door deelnemers te selecteren en te klikken op Activeren. De deelnemers worden dan verplaatst naar de 'Actief tab'.

Gebruikers die 'Inactief' zijn, kunnen niets doen in aNewSpring.


Tab: Gearchiveerd

Om de gebruikerslijst onder de tab 'Actief' op te schonen, kun je gebruikers die geen activiteiten meer hebben archiveren. Vink gebruikers aan en klik op de knop Archiveren om ze in het archief te plaatsen.

Gebruikers in het archief kunnen uit het archief worden gehaald door ze te selecteren en te klikken op Dearchiveren

Gearchiveerde gebruikers kunnen niets doen in aNewSpring.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.
Hoe kunnen we dit artikel verbeteren?