Hoe gebruik ik de catalogus

Laatst gewijzigd: 2017-11-16 16:49:22 +0100

Je kunt cursussen verkopen door ze in de catalogus te plaatsen. 


1) Selecteer de catalogusmanager en maak de catalogus beschikbaar

Degene met de rol 'Omgevingsbeheerder' kan via de tab Instellingen de catalogus aanzetten. Degene die je instelt als 'Catalogusbeheerder' zal de notificaties ontvangen van geplaatste bestellingen. Hij moet de rol 'Reseller' hebben en gelinkt zijn aan de subomgeving. Wil je toegangscodes gebruiken in je product (zie verderop), dan moet hier ook Beschikbaar aangegeven worden bij Toegangscode. Uiteraard moet ook de catalogus aangezet worden. Geef hier aan Beschikbaar in in (en uit)gelogde staat.
Zie ook Rollen en rechten toekennen aan gebruikers


2) Creëer een uitvoering

Nadat je een template hebt gecreëerd en gepubliceerd, zul je een uitvoering moeten aanmaken. Zie ook Uitvoering aanmaken.


3) Koppel de uitvoering direct aan een product of middels een toegangscodegroep 

Kies voor toegangscodegroep als je kopers de gelegenheid wilt geven om meerdere exemplaren te kopen van een product. Denk hierbij aan het scenario dat een docent meerdere cursussen koopt voor zijn studenten. Na de bestelling krijgt hij meerdere toegangscodes in zijn inbox die hij kan uitdelen. De deelnemers maken dan zelf een account aan en kunnen daarna direct starten.


A) Koppel de uitvoering direct aan een product

Klik via de tab Cursussen op Meer bij de betreffende uitvoering en kies Aan nieuw catalogusproduct toevoegen.

Na het aanmaken kom je direct in het product terecht en kan je deze aanpassen.

A1) Optioneel - Voeg meerdere uitvoeringen aan het product toe. 

Scroll naar beneden en klik +Cursus.


Ga verder naar stap 4. 


B) Koppel de uitvoering aan een toegangscodegroep

B1) Creëer een toegangscodegroep

Zie Hoe maak ik toegangscodes aan

B2) Creëer een catalogusproduct

Ga naar de Reseller-tab, klik op +Product en voer de naam in. Scroll naar beneden en schakel over naar Toegangscodegroep en selecteer de toegangscodegroep die je hebt aangemaakt. 

Let er op dat je in dit geval bij Stap 1 de Toegangscode 'beschikbaar' maakt. Deelnemers kunnen dan de toegangscode invoeren om een account aan te maken.


4) Stel het catalogusproduct verder in.

- Voeg een afbeelding toe voor de producttegel in de catalogus. Het ideale formaat is 334x140 px.
- De korte beschrijving voor onder de titel in de tegel.
- De 'Header'-afbeelding is te zien als men doorklikt voor meer informatie over het product. Het aanbevolen formaat is 1230x300 px. Let op dat schermen met een grote(re) resolutie, een breder formaat aan te raden is.
- In de productbeschrijving vul je de beschrijving in die men bij het product vindt wanneer deze bekeken wordt.. 

Voorbeeld van de catalogus:


5) Kies de subomgeving en creëer productcategorieën

Ga naar de tab Instellingen en Betaalmethode. Kies in welke subomgeving dit product moet komen. Je kunt producten in een categorie zetten om ze te categoriseren in de catalogus. Klik op +Productcategorie en vul de naam voor de categorie in.


6) Bepaal de aankoopmethode

  • Betaald. Hiervoor zul je een koppeling met Stripe, Buckaroo en/of PayPal moeten hebben. Een deelnemer zal na een succesvolle betaling automatisch een (A) registratielink of (B) toegangscode(s) per mail ontvangen. Een licentie wordt afgeschreven.
  • Gratis (met goedkeuring). De catalogusbeheerder ontvangt een mail wanneer een deelnemer het product aanvraagt. De catalogusmanager zal deze moeten goedkeuren voordat de deelnemer automatisch de (A) registratielink of (B) toegangscode ontvangt. Deze optie is gratis voor degene die de cursus aanvraagt. Voor iedere nieuwe deelnemer wordt er een licentie afgeschreven.
  • Gratis (direct toegang). Deze methode is alleen beschikbaar voor catalogusproducten zonder toegangscode. Een deelnemer kan de cursus aanvragen en krijgt direct toegang. Deze optie kan een licentie kosten.
  • Demo. Deze methode is alleen beschikbaar voor catalogusproducten zonder toegangscode. Vink Voor anonieme gebruikers aan en er wordt automatisch een anonieme gebruiker aangemaakt (als de gebruiker nog niet is ingelogd) en deze zal direct toegang hebben tot de demo. Als deze optie niet is aangevinkt, wordt de gebruiker doorverwezen naar een formulier om een account aan te maken. Deze optie kost licenties als het templatetype niet 'demo' is.

7) Publiceer het product in de catalogus

Nadat je het product hebt ingesteld, klik je op Publiceren om het beschikbaar te maken in de catalogus. Deelnemers die het product kopen ontvangen na een succesvolle betaling een toegangscode per e-mail.


8) Zorg voor voldoende licentiesaldo

Voor iedere nieuwe deelnemer die ingeschreven wordt voor een uitvoering zal er een deelnemerslicentie van je saldo afgaan. Zorg er daarom voor dat je altijd genoeg saldo hebt om te voorkomen dat een deelnemer de aankoop niet kan voltooien. 

Zie hiervoor Het kopen van licenties.



Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.
Hoe kunnen we dit artikel verbeteren?